ΣΜΤΜ: ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ»

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Μισθωτών Τεχνικών Μακεδονίας, στηρίζει την απόφαση των εργαζομένων στην «Εγνατία Οδός ΑΕ», για 24ωρη απεργία, σήμερα 11/12, ενόψει της καταληκτικής ημερομηνίας (11/12) για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων.

Χαιρετίζουμε και αναδεικνύουμε την πιο σημαντική μέχρι σήμερα κινητοποίηση των εργαζομένων, η οποία δεν πρέπει να αφήσει κανέναν συνάδελφο αδιάφορο.

Και στην περίπτωση της «Εγνατία Οδός», επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι τα λεγόμενα μεγάλα και εμβληματικά έργα φορτώνονται δύο και τρεις φορές στις πλάτες του ελληνικού λαού. Επιβεβαιώνεται ότι οι «δρόμοι» της κερδοφορίας, περνάνε πάνω από τις λαϊκές ανάγκες.

Να θυμίσουμε ότι το κράτος ανέλαβε την κατασκευή ενός πραγματικά σύνθετου και δύσκολου κατασκευαστικά αυτοκινητόδρομου, που κόστισε 7 – 7,5 δισ. ευρώ και τώρα το παραδίδει προς εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους. Μάλιστα, φτάνει στο σημείο να κατασκευάζει ακόμα και τους σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα παραχωρηθούν μαζί με τα έσοδά τους στον μελλοντικό παραχωρησιούχο!

Πρόκειται για την τελευταία «πράξη του δράματος», μετά την παράδοση του αυτοκινητόδρομου στο ΤΑΙΠΕΔ, τον πολλαπλασιασμό των σταθμών διοδίων, τη σταδιακή αύξηση του αντιτίμου ανά χιλιόμετρο και την αξιοποίηση μέρους των εσόδων για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους (περίπου το 10% – 12%), προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση και λειτουργία της Εγνατίας Οδού, με τα ίδια ακριβώς κριτήρια με τους υπόλοιπους οδικούς άξονες που λειτουργούν από τους λεγόμενους παραχωρησιούχους.

Συνιστά δηλαδή τη συνέχεια και κλιμάκωση της πολιτικής που ακολούθησαν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις στον τομέα των οδικών υποδομών – συγκοινωνιών, που βρίσκεται απέναντι στα συμφέροντα του ελληνικού λαού, ενώ από την κατασκευή και λειτουργία της Εγνατίας Οδού βγήκαν πολλαπλά κερδισμένοι οι επιχειρηματικοί όμιλοι (από την κατασκευή αλλά και την ανάληψη της ετήσιας συντήρησης), αλλά και οι τράπεζες μέσω της ουσιαστικής παρακράτησης των διοδίων και των αυξημένων επιτοκίων, για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων της «Εγνατία Οδός ΑΕ».

Χαρακτηριστικό εξάλλου είναι πως από τη λειτουργία του – ολοκληρωμένου – έργου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια η εταιρεία έχει έσοδα άνω των 100 εκατ. ευρώ το χρόνο και επιπλέον διαθέτει αποθεματικό περίπου 300 εκατ. Σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς, τα έσοδα το 2018 ήταν 79 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ) και το 2019 ήταν 81 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ). Η μέση ετήσια δαπάνη λειτουργίας, συντήρησης και αναβάθμισης ανέρχεται σε 74 εκατ. (με ΦΠΑ), καλύπτεται δηλαδή από τα έσοδα, δείχνοντας βέβαια και την «αξία» των επιχειρημάτων που επιστρατεύτηκαν όλα αυτά τα χρόνια για να γίνουν κάθε φορά τα βήματα παραπέρα ιδιωτικοποίησης.

Σημειωτέον, σήμερα η χρέωση των διοδίων γίνεται με 0,03 ευρώ/χλμ. ενώ στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται σταδιακή αύξηση μέχρι και 0,07 ευρώ/χλμ., τιμές αντίστοιχες με τους υπόλοιπους οδικούς άξονες. Αντιλαμβάνεται ο καθένας την εκτίναξη των κερδών που θα προκύψουν και αντίστοιχα του κόστους που θα πληρώσουν τα εργατικά – λαϊκά στρώματα, τόσο για τις μετακινήσεις τους όσο και με το κόστος που θα φορτωθεί έμμεσα στις πλάτες τους από τις αυξήσεις.

Επί πλέον, ο διαγωνισμός συντελείται μέσα σε συνθήκες πανδημίας, με μειωμένους κυκλοφοριακούς φόρτους, όπου οι οικονομικές προσφορές του διαγωνισμού θα διαμορφωθούν τώρα με βάση το δυσμενέστερο σενάριο, που σημαίνει ακόμη πιο χαμηλές προσφορές.

Με βάση όλα τα παραπάνω, στηρίζουμε και θα αναδείξουμε και το επόμενο διάστημα, όλα τα δίκαια αιτήματα των εργαζόμενων της «Εγνατίας Οδός Α.Ε», απέναντι στην επιζήμια για τα λαϊκά συμφέροντα και την ποιότητα των αυτοκινητοδρόμων παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν την ανάγκη για μια άλλη προοπτική, που θα εξασφαλίζει πραγματικά την κάλυψη των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών και στον τομέα των συγκοινωνιακών υποδομών, με τους εργαζόμενους να έχουν τον αποφασιστικό ρόλο στη λήψη και εφαρμογή των αποφάσεων.