Συνέντευξη Τύπου
Τρίτη 8/9/2020
Σήμερα Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2020 συνεδριάζει η επιτροπή κρίσεως βαρέως και ανθυγιεινών επαγγελμάτων με θέμα την ένταξη στα ΒΑΕ των εργαζόμενων στο χώρο της δημόσιας υγείας.
Απαιτούμε να σταματήσει η διαχρονική κοροϊδία όλων των κυβερνήσεων ΝΔ- ΣΥΡΙΖΑ- ΠΑΣΟΚ. Η στάση τους είναι εμπαιγμός για όλους τους υγειονομικούς.
Εργαζόμαστε σε συνθήκες επικίνδυνες και ανθυγιεινές εκτιθέμενοι σε βιολογικούς, χημικούς και φυσικούς παράγοντες κινδύνου, χωρίς να παίρνουν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία και την ασφάλεια της υγείας μας.
Από την αρχή της πανδημίας μέχρι σήμερα έχουν νοσήσει από SARS-Cov-2 περισσότεροι από 470 συνάδελφοι μας.
Η εντατικοποίηση, οι βάρδιες, οι αλλεπάλληλες εφημερίες, η δουλειά χωρίς ρεπό είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικοί παράγοντες.
Πολλοί υγειονομικοί διαφόρων ειδικοτήτων είναι αποκλεισμένοι ακόμα και από την χορήγηση του ανθυγιεινού επιδόματος όπως ιατροί, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, φύλακες κ.α.
Απαιτούμε Ανθυγιεινό επίδομα σε όλους τους υγειονομικούς και ένταξη στα ΒΑΕ. Αυτό το διαχρονικό αίτημα πρέπει σήμερα να υλοποιηθεί!!
Διανύοντας ουσιαστικά το δεύτερο κύμα της πανδημίας και δεδομένης της στάσης της κυβέρνησης που αναδεικνύει την ατομική ευθύνη ως το κύριο μέτρο ανάσχεσης της εξέλιξης της πανδημίας δεν μπορούμε παρά να δηλώσουμε, ότι η ατομική τήρηση των μέτρων αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός και όντως στοιχείο ή τρόπος ελέγχου, αλλά δεν παύει να αποτελεί μέτρο περιορισμένης δράσης. Εκείνο που εμείς καταδεικνύουμε είναι η συλλογική, κρατική ευθύνη αντιμετώπισης της πανδημίας και που έχει να κάνει με τη θωράκιση του δημοσίου συστήματος υγείας.
Για αυτό απαιτούμε:
Α) άμεση κάλυψη των κενών θέσεων όλων των ειδικοτήτων με μόνιμες προσλήψεις με ταυτόχρονη μονιμοποίηση των ήδη υπαρχόντων επικουρικών, ΟΑΕΔ και κάθε μορφής εργασιακής σχέσης που υπάρχουν στο νοσοκομείο και στις δομές.
Στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης σήμερα τα κενά παραμένουν τεράστια. Με το ξεκίνημα της πανδημίας τα κενά σε ιατρικό προσωπικό στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης έφταναν το 30%. Οι λίγες προσλήψεις που έγιναν σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν τα οργανικά κενά των δομών υγείας. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα στο ΑΧΕΠΑ, όπου προσλήφθηκαν μόλις 6 νέοι επικουρικοί ιατροί (συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου). Στο Ιπποκράτειο 26 ιατροί για ένα έτος και άλλοι 75 υγειονομικοί για δύο έτη. Στο Παπανικολάου προσλήφθηκαν μόλις 8 επικουρικοί. Πανελλαδικά προσλήφθηκαν 400 επικουρικοί ιατροί, τη στιγμή που σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΕΝΓΕ οι κενές οργανικές θέσεις ιατρών στο ΕΣΥ είναι πάνω από 5000 και στο υπόλοιπο υγειονομικό προσωπικό πάνω από 25000. Ένα ακόμα γεγονός που διαψεύδει περίτρανα το ψέμα οτι το ΕΣΥ είναι έτοιμο και στελεχωμένο, είναι το γεγονός της σωρείας μετακινήσεων μεταξύ δομών για να καλύψουν κενά, αφήνοντας ακόμα μεγαλύτερα κενά. Π.Χ. μετακίνηση 1 παθολόγου και 10 νοσηλευτών απο ΨΝΘ προς Παπανικολάου για τις ανάγκες της κλινικής Covid-19.
Οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και η μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων είναι ανάγκη. Δεν μπορεί να ανανεώνεται το εξειδικευμένο προσωπικό κάθε 8 μήνες ή κάθε χρόνο. Έτσι παύει να είναι εξειδικευμένο. Ένας νοσηλευτής για να μπει σε μια ΜΕΘ χρειάζεται 6 μήνες εκπαίδευση, ένας καθαριστής για να μπει μέσα στα χειρουργεία χρειάζεται να γνωρίζει πως και που θα καθαρίσει.
Β) ανάπτυξη κρεβατιών ΜΕΘ. Με βάση τις τοποθετήσεις του πρωθυπουργού τα κρεβάτια ΜΕΘ σήμερα είναι 950, ενώ με βάση τον πληθυσμό της χώρας θα έπρεπε να είναι 3500. Δηλαδή έχουμε μόλις το 27% των κλινών ΜΕΘ σε σχέση με αυτές που θα έπρεπε να έχουμε.
Το ζήτημα, βέβαια, της ανάπτυξης ΜΕΘ δεν έχει μονοδιάστατο χαρακτήρα. Δεν αποτελεί τεχνικό ζήτημα, είναι συνδυασμός μίας σειράς παραγόντων, βασικών, όπως αυτών της στελέχωσης με προσωπικό και μάλιστα προσωπικό εξειδικευμένο με εμπειρία το οποίο δεν καλύπτεται από μια στιγμή στην άλλη. Χρειάζεται εκπαίδευση μηνών για να είναι ένας νοσηλευτής ή μία νοσηλεύτρια σε θέση να λειτουργήσει μέσα σε μια ΜΕΘ.
Χρειάζεται λοιπόν έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό για να μπορούν οι ΜΕΘ να λειτουργούν και μάλιστα θα πρέπει αυτό το προσωπικό να υπάρχει σε τέτοιους αριθμούς που να μπορούμε να καλύπτουμε και τα ενδεχόμενα ασθένειας του προσωπικού. Παραδείγματα καραντίνας στις ΜΕΘ υπήρξαν και θα υπάρξουν, κρεβάτια θα βγουν “εκτός υπηρεσίας”. Αν δεν υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό θα δοθούν λύσεις πρόχειρες και επικίνδυνες που μπορεί να οδηγήσουν ακόμα καισε αύξηση του δείκτη θνητότητας.
Το ζήτημα υποστελέχωσης των ΜΕΘ έτσι κι αλλιώς έχει διαχρονικό χαρακτήρα. Η μη covid ΜΕΘ του Παπανικολάου αναπτύσσει 12 κρεβάτια με 22 άτομα νοσηλευτικού προσωπικού ενώ στο ΑΧΕΠΑ από τα 17 κρεβάτια της ΜΕΘ covid-19 λειτουργούν τα 15 λόγω έλλειψης προσωπικού… τα σχόλια περιττεύουν.
Χρειάζεται να υπάρξει σχέδιο επίταξης όλων των δομών του Ιδιωτικού Τομέα Υγείας και Πρόνοιας, για να μπει σε εφαρμογή σε περίπτωση γιγάντωσης της πανδημίας.
Γ) Ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Η ΠΦΥ παραμένει υποβαθμισμένη ως συνέπεια της πολιτικής των κυβερνήσεων όλα αυτά τα χρόνια. Η ένδειά της σε στελέχωση την οδηγεί σε “απραξία” και σε “θέση θεατή”. Να μην ξεχνάμε τις αποφάσεις της 3ης και 4ης ΥΠΕ, εν μέσω κορονοϊού, μεταφοράς ιατρικού προσωπικού από περιφερειακά ιατρεία σε Κέντρα Υγείας και από κέντρο υγείας σε νοσοκομεία. Ως αποτέλεσμα μέσα σε αυτή την περίοδο ο λαός να στερείται την όποια πρόληψη, την όποια περίθαλψη σε ένα περιφερειακό ιατρείο σε ένα Κέντρο υγείας.
Παράδειγμα της υποστελέχωσης σε δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και μη τέλεσης δραστηριοτήτων αποτελεί η καραντίνα που μπαίνουν εργαζόμενοι σε διάφορα τμήματα όπως του ακτινολογικού του Κέντρου Υγείας Τούμπας που είχε μπει σε καραντίνα τις προηγούμενες μέρες και δεν λειτουργούσε λόγω έλλειψης προσωπικού.
Ο τομέας της Πρόληψης σαν βασικό στοιχείο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας(ΠΦΥ), αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την προστασία της υγείας του λαού. Τώρα είναι ανάγκη να ενισχυθεί η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας με προσλήψεις υγειονομικού και άλλου προσωπικού όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, με επαρκή και σύγχρονο εξοπλισμό σε μηχανήματα, με πλήρη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Δ) απαραίτητη αναγκαία προϋπόθεση για την υλοποίηση όλων των προηγούμενων δεν μπορεί να μην είναι η γενναία αύξηση των δαπανών. Η πτωτική πορεία χρηματοδότησης τα τελευταία χρόνια -τελεσμένης από όλων των αποχρώσεων κυβερνήσεις- παίρνει χαρακτηριστικά “ελεύθερης πτώσης”. Κατά 131 εκατομμύρια μειωμένη η χρηματοδότηση του πρώτου εξαμήνου του 2020 σε σύγκριση με το 2019. Συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης για υποχρηματοδότηση και ελάφρυνση του κρατικού κορβανά, αυτό απαιτεί ο τρόπος λειτουργίας των νοσοκομείων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και η λογική που βλέπει την υγεία ως εμπόρευμα.
Στην αναζήτηση εσόδων αναπτύσσονται δραστηριότητες όπως απογευματινά χειρουργεία, σύνδεση με ασφαλιστικές εταιρείες, προσέλκυση “ασθενών-πελατών ” που θα βάζουν το χέρι στη τσέπη κτλ. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο διακαής πόθος της διοίκησης του Παπαγεωργίου για το άνοιγμα των απογευματινών χειρουργείων και η απόφαση – πρόταση του επιστημονικού συμβούλιου του Θεαγένειου για να δίνεται η δυνατότητα για απογευματινές χημιοθεραπείες και μικρές χειρουργικές επεμβάσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο της υποχρηματοδότησης η παρουσία “ευαγών” ιδρυμάτων φαντάζει ως αναγκαία.
Στην ίδια λογική και η ανάθεση επίσημα ή ανεπίσημα από την κυβέρνηση σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα τη λήψη δειγμάτων covid. χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό που συνέβη με το EKEA και το ιδιωτικό κέντρο που φιγουράριζε στέλεχος του ΕΟΔΥ ως επιστημονικός σύμβουλος. Αυτή η φαινομενική αντίφαση -να δίνει το δημόσιο τεράστια ποσά σε ιδιώτες ενώ με λιγότερα χρήματα θα μπορούσε να υπερκαλύψει τις ανάγκες των νοσοκομείων σε αναλυτές- ξεπερνιέται γρήγορα όταν τοποθετήσουμε το πρόβλημα στο γενικότερο πλαίσιο, αυτό της λειτουργίας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Το ζήτημα της εκχώρησης δραστηριοτήτων σε ιδιώτες αποτελεί βασική επιλογή και κατεύθυνση της Ε.Ε. και των εδώ κυβερνήσεων. Άλλωστε, τμήματα καθαριότητας, σίτισης φύλαξης, τεχνικής υποστήριξης πολλών δομών λειτουργούν με ιδιώτες.
Εδώ χρειάζεται να αναφερθούμε και στην απαράδεκτη κατάσταση όπου οι εταιρείες προμήθειας υλικών κερδοσκοπούν σε βάρος του λαού, του κράτους και των ασφαλιστικών ταμείων. Για παράδειγμα οι χειρουργικές μάσκες που πριν την πανδημία κόστιζαν 1.6 λεπτά, τώρα κοστίζουν 12-32 λεπτά η μία.
ΣΤ) για την αποφυγή ή τον περιορισμό των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων σε μία τέτοια περίοδο δεν μπορεί να αποτελεί μέτρο τίποτα πιο ασφαλές από τον καθολικό και τακτικό έλεγχο όλων των υγειονομικών σε όλες τις δομές, καθώς επίσης και τον έλεγχο όλων των ασθενών που εισάγονται στα νοσοκομεία. Απαιτούμε η κυβέρνηση να προχωρήσει συστηματικά σε μαζικά και επαναλαμβανόμενα διαγνωστικά τεστ τόσο των υγειονομικών, των χρόνιων πασχόντων των εργαζόμενων στην πρόνοια και των περιθαλπομένων στα ιδρύματα όσο και γενικά του πληθυσμού. Επίταξη των διαγνωστικών μέσων των ιδιωτικών εργαστηρίων.
Ζ) Διασφάλιση της υγείας των υγειονομικών και των οικογενειών τους όταν μπαίνουν σε καραντίνα. Θετικό το παράδειγμα εργαζόμενων του ΑΧΕΠΑ που με παρέμβαση του σωματείου τέθηκαν σε καραντίνα σε ξενοδοχειακή μονάδα.
Η) Μιλούν για επιχειρησιακή ετοιμότητα όταν τα περισσότερα νοσοκομεία δεν έχουν τις προδιαγραφές ώστε να εφαρμοστούν τα αναγκαία μέτρα πρόληψης και ελέγχου της διασποράς του ιού. Δεν έχουν εξασφαλίσει το χωροταξικό διαχωρισμό που πρέπει να συνοδεύεται και από το διαχωρισμό του προσωπικού, δηλαδή να υπάρχει προσωπικό, κυρίως νοσηλευτές, που θα αναλάβει τη νοσηλεία αποκλειστικά των συγκεκριμένων ασθενών. Ο χωροταξικός διαχωρισμός και το αναγκαίο προσωπικό μπορεί να διασφαλίσει τη πλήρη λειτουργία των δομών σε περιόδους επιδημιών–πανδημιών, αποφεύγοντας αυτό που συνέβη στην πρώτη περίοδο, τη λειτουργία των νοσοκομείων ως νοσοκομεία μιας νόσου.
Καλούμε όλους τους εργαζόμενους την Παρασκευή στις 08:30 το πρωί στο Ιπποκράτειο στην συγκέντρωση των υγειονομικών και το Σάββατο στις 18:30 στην μεγάλη συγκέντρωση των σωματείων στην πλατεία της ΧΑΝΘ